5e dag 23 juli 2014 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu 5e dag 23 juli 2014 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

5e dag 23 juli 2014

Door: loes en Mirjam

24 Juli 2014 | Moldavië, Chisinau

In verband met het uitvallen van de stroom gisteravond, waarschijnlijk door het slechte weer, konden wij ons verslag niet op de laptop zetten en was er door vele lege mobieltjes geen contact mogelijk met thuis.
Maar gisteren hadden wij ook weer een bijzondere dag:
Na het ontbijt moesten we een poosje wachten voor we naar ons nieuwe adres konden gaan waar we een huisje zouden schoonmakenen verven,(wachten is zonde van de tijd).De communicatie en planning is soms iets chaotisch door het vele wat vanuit het dagcentra allemaal wordt georganiseerd. 10 uur gingen er 7 van de groep naar Hr S.om aan zijn huisje te beginnen.Jeannette en ik gingen met onze vaste begeleider Mihai naar de stad om inkopen te doen voor Mw.O.van dinsdag om voor haar een tafeltje 2 krukjes ,een een goede wandelstok, voetenbankje een kapstokje en een stukje vinyl voor op de vloer, , tevens hebben we nog een paar sloffen voor haar gekocht. Tegen lunchtijd waren we weer terug en de andere van de groep ook.
Zij hadden de Hr S aangetroffen in 2 aparte huisjes en hij woonde zelf in het kleinste huisje dat was ook het slechtste. Daarbinnen was het vies , maar in vergelijking met het huisje van Mw. O was dit een stuk beter. In eerste instantie wilde hij het niet maar Galia (een dame van hier die ook vrijwilliger is) heeft met hem gesproken en heeft hem overgehaald. Zij hebben alles leeggehaald en zijn begonnen met schoonmaken, Hr S liet een foto zien waarop vrouwen te zien waren waarschijnlijk zijn overleden vrouw of zijn moeder of zussen en werd daar heel emotioneel bij . Het is dan zo jammer dat je niet met hem praten kan maar één van de groep pakte zijn hand en hij knikte toen bemoedigend en waardeerde dit heel erg, zo verloopt dan het communiseren, dat is wel erg jammer je zou zoveel willen zeggen en uitleggen maar als er geen tolk is kan dat niet. Op de weg naar het dagcentum voor de lunch zijn de 7 van de groep ook nog even bij Galia haar huis langs gegaan.Zij woont ook in een huisje wat niet veel beter is als dat van de Hr S. met 2 jonge kinderen en is weduwe. is heel erg actief in het helpen met alles wat er in het dagcentrum gebeuren moet. Zij is ook altijd vrolijk en zingt de hele dag Glorie Halleluja en wij zingen dan mee, heel gezellig. Na de heerlijke lunch zijn we allemaal weer terug gegaan . 3 hebben er nog even eerst een paar maaltijden weggebracht. We hebben met z.n allen gesopt geverft en geruimd tot 18 uur . Om 17 uur hebben we met elkaar 1 minuut stilte gehouden in de tuin ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp, Onze Hr S wist niet wat er gebeurde en we konden het hem niet uitleggen. Vlak voor we weg zijn gegaan hebben we hem bij de arm genomen en hem zijn oude huisje ,voor de grootste helft in de verf, laten zien en hij was verbaasd en blij, daarna hebben we hem naar zijn 2e huisje gebracht waar we een tijdelijke slaapppaats hadden gemaakt hij vond dit geweldig, dat geeft ons allen weer een goed gevoel. Galia vertelde dat we morgen (vandaag dus ) weer terug zouden komen en dat vond hij zo te zien erg fijn. Toen moesten we in de stromende regen terug. Het weer werd steeds slechter en er kwam veel onweer bij. Na de het heerlijke diner zijn we rond 21.30 op de weg naar onze slaapadres nog even in het donker en de regen naar het huisje van Mw O. gegaan daar was de de man die de nieuwe kachel maakte nog bezig met metselen .We wisten niet wat we zagen er was geen licht alleen een paar kaarsen!!!! Maar het zag er geweldig uit heel bijzonder dit zo te zien ,nog 1 dag en dan zou het klaar zijn . Deze metselaar werkt als vrijwilliger dagelijks voor de kerk. En altijd vrolijk, daar kan je een voorbeeld aan nemen, Mw O. zelf lag in haar andere huisje lekker te slapen en merkte dit niet. Thuisgekomen was alles donker de stroom lag er volledig uit alles moest met zaklantaars en de lege mobieltjes konden niet worden opgeladen, dus geen contact met het thuisfront voor de meeste. Vandaar dat dit verslag pas vandaag komt.

• 24 Juli 2014 - 16:49

Arina:

Weer zo'n ding wat hier ook zo gewoon is hè, stroom!
    Wat zullen jullie een ervaringen mee nemen naar huis.
    Heel leuk om jullie zo te volgen.
    Jullie doen GOED werk.

• 24 Juli 2014 - 17:05

Ewout:

Geer (die andere) en Goor zijn er niets bij :-)

• 24 Juli 2014 - 17:09

Gerard:

Goed bezig onder primitieve omstandigheden. Jullie zullen wel leren improviseren....

• 24 Juli 2014 - 18:01

Walter Bliek:

Geweldig zoals jullie bezig kunnen zijn voor je medemens,zo is het hier in NL momenteel met het meeleven met de nabestaanden van de vliegtuig ramp.
    Zo wordt het verdriet en of de armoede zorg gedeeld en dat voelt goed.
    Fijn dat jullie een zegen kunnen zijn voor de mensen in de omgeving daar waar je nu bezig kan zijn in opdracht van de Hemelse Vader.
    Veel sterkte met deze gekozen opdracht.

GR Walter Bliek.

• 24 Juli 2014 - 18:06

Sjaak Reuijl:

Beste mensen,
    Weer zo'n positief bericht. Geweldig jullie acties, voor de mensen die weer iets van verbetering van hun leefomstandigheden ervaren maar ook voor jullie zelf, een rijke ervaring.
    Alle goeds voor jullie voor het vervolg? Morgen de twee weken doorzagen, op de helft van de missie.
    Hartelijke groet
    Sjaak Reuijl

• 24 Juli 2014 - 21:35

Jeannette Brik:

Tsjonge, jullie gaan wel lekker door hè. Wat geweldig dat voor mevr. O nu ook dingen gekocht zijn. Wat zal ze blij zijn.
    Wat fijn dat jullie daar ook om 5 uur (jullie tijd) hebben stilgestaan bij de vliegtuigramp. De beelden waren best emotioneel.