7e dag 25 juli - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu 7e dag 25 juli - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

7e dag 25 juli

25 Juli 2014 | Moldavië, Chisinau

vandaag gewoon weer om 8.30 aan het ontbijt. Daarna gaan we weer in 2 groepen uiteen groep 1Emma,Mirjam ,Peter ,Jordi en Loes en Galia wij gaan naar de Hr S. om de vloer af temaken en te cleanen wat nog niet gedaan is. Hij was verblijdt dat we er weer waren en had gelijk allerlei vragen aan Galia. Zijn telefoon deed het niet want het draadje was doorgesneden dit hebben Peter en Jordi geprobeert te maken met allerlei proffesorise middelen er kwam toen wel geluid uit maar er was nog geen verbinding hier wordt later nog naar gekeken.Ik heb toen nog even zijn zere teen verzorgd die er gelukkig al beter uitzag en minder pijn deed. Galia en ik hebben de vloer schoongemaakt en Emma en Mirjam zijn nog in de tuin bezig geweest met de schone was en het onkruid en dergelijke. Daar we moesten wachten tot de vloer droog was hadden we wat tijd over en kwam Hr met een fotoalbum met foto's van heel lang geleden en begon spontaan te vertellen, we hebben gewoon geluisterd en af en toe maar ja en nee een bevestigend geknikt en dat vond hij prachtig, soms kon hij lachen en soms had hij een droevige blik .Zo kan je ook heel sociaal bezig zijn en die man het gevoel geven dat er iemand is die naar hem luistert , dat komt zelden voor . Hij heeft 3 dochters op nog geen 50km. afstand die niet naar hem omkijken!!!Mantelzorg!!! Tegen lunchtijd zijn we terug gelopen en de andere groep was er nog niet dus het was even wachten of helpen met broken steen bij de bouw van de kerk. Nietsdoen staat niet in hun woordenboek dus bij ons ook niet !!!!
De 2e groep Jeannette Michelle,melanie Andrea gingen naar Mw. O. om te kijken of wat zij daar konden gaan schoon maken als de kachelmaker klaar was maar hij was nog niet klaar

We hebben toch wat schoongemaakt, de balken die zwart leken waren eigenlijk groen.. Dit is gekomen door de brand die ze gehad heeft in haar huisje. Na wat schoonmaken was het tijd voor wat onkruid, Mw. O. ging op een geven moment even weg, En kwam terug met brood en vis speciaal voor ons en de mensen die er verder aan het werk waren. Het voelde toen ook absoluut niet goed toen we moesten weigeren vanwege de hygiene, de kachelmaker heeft er wel van gegeten en Mw.O. vond het schijnbaar geen probleem dat we nites aten. l Snel daarna richting de kerk voor een lunch en natuurlijk de afwas. Daarna een middag bij de kerk. Wij gingen met de kinderen naar een veldje een paar meter verderop om een potje te voetballen ze deden allemaal echt heel enthousiast mee en team moldova won! Toen was het tijd voor wat ontspanning, Michelle had een hoop snoep en koekjes bij zich en heeft dit uitgedeeld! Alle kinderen en vrijwilligers van de kerk zaten echt te smullen. Na wat ontspanning weer tijd voor een potje voetbal met de kinderen (team Hollanda vs team moldova!) dit keer was de eer aan team Hollanda!!

Na de lunch zijn Peter en Mirjam en Emma en Galia, maaltijden rond gaan Bergen dit keer waren het er 8. Toen Peter en Galia naar 2 mensen gingen en Mirjam en Emma even wachten in de schaduw, kwam er een dame van de kerk en die vroeg of ze even meegingen naar haar woning vlakbij daar kwamen Peter en Galia ook even langs. Ze kregen wat drinken aangeboden op een schaduw plekje en eigen gekweekte frambozen heelijk zoet dat was erg gezellig.Ze moesten helaas weer snel naar de andere patienten om eten te brengen. Voor de Hr S waar ze kwamne hebben ze zijn oude stok gezocht die was hij kwijt en gevonden.
Jeannette en Loes zijn nog even naar de stad geweest en hebben voor de Hr S een joggingbroek sokken en 2 polo’s gekocht en een nieuwe wandelstok . O, wat was hij blij toen we dit kwamen brengen we kregen beide een dikke zoen en hij zou graag zondag naar de kerk komen.
Verder hebben we nog een nieuw keukenkastje gekocht voor Mw O straks in haar nieuwe kamertje erg leuk om te doen dit alle s. Na een diner van patat met rauwkost en watermeloen toe was de dag weer bijna om . Mrjam en Emma en Jeannette maakte nog even een ommetje en daar kwam een dame naar hen toe met een heel (onverstaanbaar ) verhaal maar ze dachten dat ze adressen uit wilde wwisselne met haar om contact te hebben met de kerk. Ze schreef een heel a4tje vol met tekst dat ze door Helena hebben laten vertalen en ze hadden het goed begrepeen. Nog even napraten met elkaar en dan naar bed tot morgen dan dragen we de laptop over aan Jeannette Mirjam en Emma Jordi en Peter die zullen dan het verslag maken.

• 25 Juli 2014 - 22:35

Jeannette Brik:

Wat weer een verhaal. Wat voelt het goed dat je zoveel voor die mensen kunt doen. En dat je ook dingen voor ze kunt aanschaffen. Voor hun zo waardevol. En zo blij als ze iets krijgen. En dan lekker ontspannen een middagje. Dat hebben jullie ook wel verdiend.

• 25 Juli 2014 - 23:29

Gerard Geitenbeek:

Leuk dat voetballen tussendoor! Jullie verdienen de salarissen die de topvoetballers krijgen!

• 25 Juli 2014 - 23:31

Marleen Kooij:

Jullie zijn er nu een week, veel meegemaakt en heel veel werk verricht! Volgens mij staat morgen Chisinau op het programma. Een fijne dag daar met elkaar!

• 26 Juli 2014 - 10:32

Ina Bliek:

Wat doen jullie goed werk daar ,het geeft veel voldoening ook al versta je de mensen niet ,jullie begrijpen elkaar toch.Een hele ervaring lijkt me zo.
    Groet Ina

• 26 Juli 2014 - 12:13

Corrie En Bart Sjerp:

Wat fijn dat jullie zoveel voor die mensen kunnen betekenen. We nemen ons petje voor jullie af. Jullie werk en geldpotje komt op de goede plaats terecht, de foto's laten dat wel zien. Nog veel succes deze laatste week en we leven met jullie mee.

Corrie en Bart Sjerp

• 26 Juli 2014 - 17:58

Hanny Puik :

Wat een waardering heb ik voor jullie ,en het is niet te begrijpen dat er nog mensen in zulke primitieve omstandigheden leven
    Geniet van de vrije momenten en veel succes volgende week

• 26 Juli 2014 - 21:50

Anja Breukhoven:

Super leuk om te lezen hoe het met julie gaat. Nog heel veel succes volgende week. Let goed op je zelf en op elkaar !!!

• 27 Juli 2014 - 20:55

Mirjam Sluijter:

Wat fantastisch om te lezen wat jullie allemaal voor deze mensen doen en betekenen. Om kippenvel van te krijgen!Een duidelijk voorbeeld dat God door mensen werkt.
    Veel succes

Mirjam Sluijter