Verslag dag 12 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Verslag dag 12 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Verslag dag 12

Door: Mirjam

30 Juli 2014 | Moldavië, Chisinau

Verslag dag 12

Dit was dan alweer dag nummer 12, nu gaat het erg hard hier hoor!
Het kinderkamp was vandaag onder onze eigen leiding, wij hebben als groep spelletjes verzonnen en deze uitgevoerd. Oudhollands spijkerpoepen viel bij de kinderen erg in de smaak en ze konden er bijna geen genoeg van krijgen. Koekhappen konden we jammer genoeg niet doen, wel konden wij snoep happen in water doen. Mihay ging een stapje verder en de kinderen moesten het snoepje uitpakken in hun mond. Je kan je voorstellen dat dit erg moeilijk was. Maar, het is is leuk om te zien en uiteindelijk bij iedereen geluk. Ook hebben we verschillende estafette vormen gedaan met water, bal overgooien en over de grond kruipen. Dit werd ook een groot succes.
De warming up deze ochtend werd gegeven door Peter en de kinderen (en wij als groep) deden enthousiast mee. Vanwege de warmte ging het water net zo snel als zoete broodjes..

Tijdens de lunch werd er lang zal zijn leven gezongen voor de jarige Odnihel, uit volle borst werd er ook nog een Moldavisch verjaardagsliedje gezongen. Er werd hierna een mini concert gegeven door de pastoors en de vrouwen die aanwezig waren. Dit werd vol overgave en heel mooi meerstemmig gezongen. Wij zaten allemaal ademloos te luisteren en na afloop gaven wij een groot applaus!

Na deze mooie intermezzo hebben we met Mihay besproken wat we deze middag zouden gaan doen. 4 gingen er naar Dhr. S. om daar zijn schone net geverfde huisje in te richten waarbij zuster Loes weer in actie kwam door zijn teen nog een keer te bekijken en te verbinden. 5 gingen naar Mevr. O. om daar het toilethuisje te beitsen en het huisje in te richten.
Mihay, Gregori en Igor hebben vinyl neergelegd en een stuk van de vloer gelijk gemaakt. Hierna konden wij het tafeltje en de krukjes naar binnen brengen.
Ondertussen was het toilethuisje compleet gebeitst en Mevr. O. zat alles met een brede lach op haar gezicht te bekijken. Wij hebben dus tot opluchting van de hele groep onze 2 “projecten” vandaag tot grote blijdschap kunnen afronden!

Deze middag waren we dus vroeg klaar met alle klusjes en konden we ’s middags wat voor ons zelf doen. De meesten gingen naar hun huisje om te douchen en het verslag alvast een stukje typen.
Loes en Peter konden niet stilzitten en gingen nog even lekker aan de slag, Peter is met Igor en Gregori bezig geweest om gipsplaten tegen de muren te zetten in het kerkje, deze muur is afgelopen dagen opgebouwd en moest dus worden afgemaakt.
Loes is met Tania en Elena (de vrouwen van de pastoors) naar Mevr. O. geweest om haar te wassen. Elena wilde dit vanmiddag doen, want ja... ’s avonds is het te koud want ze moet zich buiten wassen. Dan besef je nogmaals.... hoe goed wij het hebben in Nederland. En er kwam nog een schepje bovenop... heeft deze mevrouw al niets, heeft iemand nog het lef gehad om haar aardappels te stelen en haar nieuwe pantoffels mee te nemen. Echt verschrikkelijk.
Galia heeft haar schoentjes gegeven zodat ze niet alleen maar op die oude versleten slofjes hoefde te lopen.

Dag trouwe lezers. Wij gaan weer lekker slapen ;-)
Morgen weer een verslag!

• 30 Juli 2014 - 21:16

Annelies De Jong:

Wat een veelzijdige dag hebben jullie er weer opzitten. Fijn om te lezen dat een en ander helemaal af is. Wat verschrikkelijk dat de aardappels van je landje gepikt worden en je nieuwe slofjes. Ik zou zo naar de winkel willen lopen om nieuwe te kopen voor zo,n mensje.
    We moeten maar eens verzinnen of we met de kerst ook iets kunnen sturen. Nog goede laatste dagen gewenst.

• 30 Juli 2014 - 21:31

Jeannette Brik:

Yes, 2 huisjes opgeknapt. Geweldig werk mensen.
    En wat sneu voor mevr O. Ik hoop dat jullie nog de gelegenheid krijgen om weer nieuwe slofjes te kopen.
    Maar jullie kunnen straks terugkijken om 2 mooie weken, waarin jullie heel wat hebben betekend voor de mensen daar, jong en oud.
    Geniet nog lekker van de laatste dagen.
    Slaap lekker en tot morgen.

• 30 Juli 2014 - 21:37

Sjaak Reuijl:

Vandaag best feest bij jullie: de "oplevering van de huisjes van Mw. O en dhr. S" . En natuurlijk het toilethuisje. Fijn ook voor jullie dat jullie zaken ook kunnen afronden. Dat moet een heel goed gevoel geven.
    Helaas ook minder leuke zaken zoals het verdwijnen van de aardappelen en de sloffen van mevr. O. Maar jullie zouden jullie niet zijn als daar weer op een bepaalde manier in wordt voorzien.
    En jawel hoor, het spijkerpoepen ontbrak natuurlijk ook niet op het programma.
    Het is nu echt aftellen. Misschien jammer maar misschien ook wel gelukkig. De moeheid zal ook best gaan meespelen. We zingen voor jullie " Houdt er de moed maar in"
    Veel groeten uit Nederland.
    Sjaak Reuijl

• 30 Juli 2014 - 21:43

Natasja Zeemeijer:

Hoi Allemaal,

Vandaag al jullie verhalen in 1 adem gelezen, heb echt geen woorden voor wat jullie allemaal gedaan hebben!! WOW kanjers zijn jullie!! Prachtig te lezen hoe de kinderen genoten hebben van een bus scheerschuim en loombandjes, waanzinnig.
    Ook super dat jullie Mw. O. En Dhr. S. zo goed hebben kunnen helpen. Ik zou zeggen keep up the good work de laatste dagen.

Veel groetjes,
    Natasja Zeemeijer

• 30 Juli 2014 - 21:44

Marleen Kooij:

Geweldig om de foto's van de opgeknapte huisjes te zien!!

• 31 Juli 2014 - 08:10

Gerard Geitenbeek:

Als je de foto's bekijkt dan zie je wat een wereld van verschil je inzetten voor een ander kan maken! Wat een ervaringen hebben jullie opgedaan!

• 31 Juli 2014 - 20:18

Ineke Koedood:

fijn dat jullie foto,s doorsturen
    zoals dat huisje van mevr O maar erg dat ze haar aardappelen stelen maar de mensen hebben daar ook niets dus doen ze het op zo,n manier
    maar jullie kunnen eer hebben van je werk,dat pakt niemand je af
    tot morgen
    Ineke

• 31 Juli 2014 - 21:53

Hanny Puik:

Wat hebben julie hardgewerkt de huisjes van mevr O en dhr S zien er mooi uit
    En wat een verschil met met het toilethuisje

Groetjes Hanny