Onze derde dag - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Onze derde dag - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Onze derde dag

Door: De groep

13 November 2015 | Moldavië, Mateuţi

We begonnen de dag met een jarige Peter! Daarna zijn we naar de kerk gebracht. Daar stond ons ontbijt alweer klaar, maar eerst hebben we met z’n alle Peter toegezongen. Na het ontbijt zijn we opgesplitst. Jordi ging met de twee kokkinnen en Mihai inkopen doen voor de opening van de kerk waar tweehonderd mensen een maaltijd aangeboden krijgen. Peter heeft het halletje van de kerk gewit, gesausd en geholpen om het kruis aan de voorgevel van verlichting te voorzien. En Loes en Jeannette hebben eten in het dorp bij de mensen rond gebracht, waaronder Olita en Serge (de mensen waar we vorig jaar de huisjes hebben opgeknapt). En bij terugkomst hebben ze kerkzaal op hun knieën gestofzuigd, omdat de stofzuiger niet krachtig genoeg was.
Voor de lunch werd door de kinderen de eetzaal versierd met letters voor Peter. Bij Peters binnenkomst werd hij door alle aanwezigen in drie talen toegezongen. Nadat hij zijn taart in ontvangst had genomen en de kaarsjes had uitgeblazen gingen we aan tafel en kregen we wederom een heerlijke maaltijd, met als dessert een stuk taart.
Na de maaltijd zijn we met Mihai op bezoek gegaan bij Olita. We zijn geschrokken van de situatie hoe we haar en haar huisje aantroffen. Olita zag er vervuild en verdrietig uit. In haar huisje was het vervuild en iemand had haar oude bed van de vuilnisbelt afgehaald en binnen gezet. De nieuwe meubeltjes die we hadden gegeven waren niet allemaal meer aanwezig. Bij het toilethuisje ontbrak de deur en bij navraag bleek ook dat ze het niet gebruikte, omdat het te ver weg stond. De bedoeling is om voordat we weggaan het toilethuisjes nog te verplaatsen en het woonhuisje te voorzien van een slot.
Daarna gingen we naar een dankbare Serge. We troffen hem in eerste instantie niet thuis aan even later kwam hij aan wandelen en was verrast ons te zien. Hij herkende ons en probeerde ons bij naam te noemen, hij noemde als eerst de naam van Mirjam en Peter. Toen hij hoorde dat Peter jarig was, is hij samen met Mihai naar de winkel gegaan om bij hem thuis een klein feestje te vieren. Peter kreeg een verjaardagscadeau en werd enthousiast door hem toegezongen. Zijn huis zag er goed uit en hij liet trots de kleding zien die hij vorig jaar van ons had gekregen. Na een glaasje sap en een bonbon zijn we weer naar de kerk gegaan.
Aangekomen in de kerk werden in de keuken alvast door vele gemeenteleden voorbereidingen getroffen voor het eten van a.s. zondag. Morgen weer een nieuwe dag, waarbij alle puntjes op de i gezet moeten worden.

• 13 November 2015 - 21:06

Jantine:

Ach, wat naar van Olyta! Eerst haar pantoffeltjes en nu ook nog haar meubels (en haar nieuwe matras?) gestolen! En wat er nog wel is gebruikt ze niet. Het zit haar niet mee... Ik kan me voorstellen dat dit bij jullie binnenkwam! (En weet ook al meteen wat jullie morgen gaan doen.)
    Gelukkig dat het met Serge goed gaat.
    @Peter, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wel bijzonder om zo ver van huis zo hartelijk toegezongen te worden!

• 13 November 2015 - 21:34

Sjaak.reuijl:

Als ik jullie verslagen lees, dan krijg ik het gevoel dat jullie na de vorige keer niet naar Rotterdam zijn teruggekeerd. Volgens mij zijn jullie gewoon weer "thuis gekomen" . De mouwen zijn direct weer opgestroopt. Top hoor!
    En de mensen in Moldavie waren jullie m.i. ook niet vergeten. Morgen de laatste voorbereidingen voor de opening van de kerk. Het zal best een drukke en indrukwekkende dienst zijn. Alle goeds weer voor jullie en tot morgen.

• 13 November 2015 - 21:38

Sjaak Reuijl:

Vergeet ik door jullie enerverende mail Peter te feliciteren. Peter, van harte geluk gewenst. Het zal een verjaardag zijn die je niet snel vergeet. Zulke mooie ervaringen pak niemand van je af. Hart. Groet

• 14 November 2015 - 09:58

Ina En Walter:

Goedemorgen allemaal,
    Hopelijk wordt het een heel goed weekend voor jullie maar ook voor de gemeente daar.
    Ze kunnen niet anders dan trots zijn op hun mooie kerk, ook het enthousiasme van jullie en de andere is zo te zien goed aanwezig.
    Het is geweldig dat het gebouw er zo mooi uitziet, ook de bijzaal met alles erop en er aan mooie deuren en verlichting, het kruis dat straks ook in het donker opvalt en aan geeft; hier is het huis van God waar niet alleen wij samen komen maar dat ook vanaf zondag zijn geest mag wonen.
    Een herkenning punt voor alle bewoners.
    Wij wensen al die bewoners, en natuurlijk ook het kwartet van de verrijzeniskerk, een gezegende dienst morgen, ook wij zijn dan met jullie verbonden in de naam van onze Heer.
    De last van het vele werk zal daarna verdwijnen en veranderen in het gevoel van een rijke zegen.

Vriendelijke groet,
    Ina en Walter.

• 14 November 2015 - 23:07

Theo En Ans Goeman:

We reageren wat laat op dit verslag (zaterdagavond) maar gisteravond kwam het er niet van om jullie verslag te lezen. Peter, alsnog van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag en natuurlijk ook het thuisfront! Groeten en een mooie dienst voor de zondag.