Laatste dag - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Laatste dag - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Laatste dag

Door: De groep

16 November 2015 | Moldavië, Chisinau

Gisteren waren we te moe maar nu zijn we uitgerust dus komt ons verhaal van zondag. Zondag om negen uur kwamen de eerste gasten al binnen, zowel gasten van dichtbij als veraf. Wij stonden als welkomstcomité bij de voordeur en begroette iedereen met padjé. Op de achtergrond werden nog vele voorbereidingen gedaan voor de maaltijd na de kerk. Zo langzaam aan liep de kerk vol met meer dan tweehonderd mensen, terwijl er maar stoelen waren voor honderd mensen en een aantal banken voor de kinderen. Ook mochten we Olita verwelkomen die te voet naar de kerk was gekomen. Om kwart over tien begon de ceremonie. Een ceremonie die bijna drie uur duurde waarin veel genodigden een woordje zegden, uit binnen en buitenland. Daar tussen waren vele muzikale momenten, van solo zang tot koorzang. De preek werd verzorgt door Jonathan, uit North-Calorina. Die ook het volledige gezin van Grigory zijn zegen meegaf. Daarna werden enkele cadeaus overhandigd. Na een toespraak van Loes overhandigde Jordi de Roemeense kanselbijbel. Als slot was er een optreden van een folkloristische groep uit Moldavië. Waarmee de dienst beëindigd werd. Iedereen verzocht om voor de kerk te gaan staan voor een groepsfoto.
Onder de dienst werd het eten buiten voorbereid op de tafels die in de stralende zon stonden. Mihai had onder tussen een suikerspin apparaat klaar gezet zodat de kinderen vol enthousiasme een suiker spin konden eten, dit was een groot succes. Ook al het lekkers wat op de tafel stond had gretige aftrek. Iedereen ging met een volle maag naar huis. Na nog wat opruimen en schoonmaken hebben we een goed gesprek gehad met Grigory, Igor, Mihai en de mensen uit Urk over ons volgende bezoek in de zomer van 2016. Daarna was het tijd van afscheid nemen. Nadat we onze koffers hadden opgehaald zijn we nog even bij Olita langs geweest, om haar toilethuisje te verplaatsen dichter bij haar huisje. Tevens hebben we een nieuw matras op haar bed gelegd. Ze was er erg blij mee en ook met de nieuwe sloten voor de deuren. Daarna zijn we begonnen met de reis naar Chisinau, die tweeënhalf uur duurde. Daar aangekomen hebben we pizza gegeten en zijn we voldaan naar Mihai’s huis gegaan te moe om nog te schrijven vandaar vandaag dit verslag.

Vanmorgen zijn we uitgerust opgestaan en zijn we naar het kantoor van Youth for Christ gegaan. Daar hebben we een goed gesprek gehad met de mensen van de organisatie. Ook hebben we alvast gesproken over onze reis in de zomer van 2016. Het was een leuke ervaring om met deze mensen in gesprek te zijn. Na een vlugge lunch zijn we Chisinau in gegaan en hebben we even geshopt. Om drie uur hadden een excursie in een wijnfabriek. Dit was een leuke ervaring om te zien, aan het eind van de excursie hebben we vier soorten wijn geproefd, dat was erg gezellig. En we gingen alle nog ‘rechtop’ naar huis. Nu gaan we onze koffers pakken en op tijd naar bed want morgenochtend moeten we al om 5:30 uur op het vliegveld zijn. Daarna hopen we om 12:05 op Schiphol te landen. Waarna we met de trein naar Rotterdam-Alexander gaan.

• 16 November 2015 - 19:03

Jolanda:

Wat hebben jullie weer veel beleefd en mooi werk gedaan daar in het verre Moldavië. Nu nog een behouden thuiskomst gewenst.

• 16 November 2015 - 19:17

Sjaak Reuijl:

Beste Moldavie gangers,
    Helaas is het weer Moldavie , now we Go i.p.v. Here we come. Jullie verslagen en foto's hebben me weer de indruk gegeven dat jullie weer prachtig werk hebben gedaan. Wat kunnen jullie in zo weinig dagen mooie bruggen bouwen. Ik hoop van harte dat deze band mag blijven bestaan. Een mooie voornemen voor de nieuwe Alexanderkerk om die banden aan te houden en te verstevigen. De schrille contrasten die jullie weer hebben ervaren zullen jullie het meest motiveren. Goede reis naar naar Nederland.

• 16 November 2015 - 23:01

Jantine:

Jullie hebben vandaag toch nog veel gedaan! Ik ben heel benieuwd naar de rest van de foto's - en naar de wijn, natuurlijk. Goede reis morgen, en... we zien elkaar op station Alexander!
    Xxx

• 16 November 2015 - 23:40

Theo En Ans Goeman:

Goede reis en alvast Welkom Thuis. Inderdaad benieuwd naar de rest van de foto's en de verhalen. Wij komen graag luisteren (en proeven.......)