5e dag, 1 Augustus - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu 5e dag, 1 Augustus - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

5e dag, 1 Augustus

Door: Emma en Mirjam

01 Augustus 2016 | Moldavië, Mateuţi

Vandaag was het dan eindelijk zover, we mochten klussen!

Vanmorgen vroeg zijn we begonnen met het klussen bij het huis. Een groepje, waaronder Peter en Mihai, begonnen om 6.00 al met het slopen van het dak. Toen de rest van de groep om 8.00 klaar was om daarheen te gaan werd ons verteld dat het dak er al helemaal afgesloopt was!

Wij begonnen gelijk met het ruimen van het puin dat zich onderaan het huisje had opgestapeld, dit betekende met emmers gevuld met zware stenen en dakpannen sjouwen naar de andere kant van de tuin.

We waren redelijk voorbereid op een warme en zware dag met onder andere flessen water en zonnebrand.
Dat viel helaas niet altijd mee met ongeveer 40 graden op de thermometer.. Dus regelmatig de schaduw opgezocht!

Tot aan de lunch hebben we dit redelijk goed vol kunnen houden en veel werk kunnen verzetten. Zo zijn een oude schommel, verschillende stukken hout en heel veel stenen naar de andere kant van de tuin verplaatst.
Er werd een begin gemaakt met het was rek voor de moeder des huizes, wij hebben hiervoor 2 gaten gegraven van iets minder dan 50 centimeter en hier de rekken ingezet, waartussen de draden gespannen kunnen worden, deze gaten werden gelijk opgevuld met stenen en later hebben we daar cement bijgegooid.

Om 13.00 kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld met kipschnitzel en aardappelpuree. We zijn echter pas na 15.00 teruggegaan naar het huisje in verband met de hitte, het was bijna niet te doen rond dat tijdstip.
Er werd regen verwacht, hierdoor hebben de bouwvakkers tijdens de lunch gewoon keihard doorgewerkt!
Gelukkig was er ook watermeloen aanwezig:-)

Wij hebben gelukkig nog wel het een en ander kunnen doen na 15.00, zo hebben we verder opgeruimd en emmers met cement heen en weer gelopen. Dit werd door Mihai als stuc gebruikt aan de buitenkant van het huis.
Hiervan gooide hij grote klodders cement op de muur en zo werd de hele achterkant en een deel van de zijkant al voorzien van cement. Gaat hard hoor!!

Rond 18.00 was iedereen behoorlijk moe, wij zijn daarom rustig terug gaan lopen naar de kerk en hebben een goede maaltijd voorgeschoteld gekregen.

Nu zeer moe maar voldoen lekker op bed en morgenochtend weer vroeg op!

• 01 Augustus 2016 - 21:34

Greet Tigchelaar:

Ongelofelijk!
    Sterkte!

Greet.

• 01 Augustus 2016 - 21:57

Ineke En Sjaak Reuijl:

Beste Moldavieteam of beter gezegd Best Bouwteam. Dat was een zware dag zeg met sjouwwerk en dan bij deze hitte. Hopelijk heeft het betreffende gezin letterlijk en figuurlijk gauw weer een dak boven het hoofd. We zien dat de eerste spanten al weer geplaatst zijn.
    Jullie zijn al weer op de helft van de week en zagen jullie vannacht de week door. Morgen hopelijk weer genoeg energie en als het kan een graadje lager. Slaap lekker en tot morgen.

• 01 Augustus 2016 - 21:59

Diny & Rien Van Heijst:

Marian, Jordi en Emma
    Bedankt voor jullie verslag. Nog fijne dagen.

Groeten van ons.

• 01 Augustus 2016 - 22:09

Ina En Walter:

Wat een werk verzetten jullie in die hitte, hier gaat letterlijk het dak er af.
    Complimenten, maar een nieuw dak geeft ook weer schaduw.
    Zing tijdens het werk het ;DRINK LIED;

Succes en slaap lekker, en morgen gezond weer op.

• 01 Augustus 2016 - 22:10

Lenie Van Rijswijk:

Hallo beste mensen hier een reactie uit Nederland ik heb alles gelezen en de fotos
    gezien Geweldig wat jullie voor wek doen. sjouwen in de hitte . Loes heb jij een
    hartje gevonden. .als ik zo ziet hebbeb jullie veel te doen . en al die stenen
    sjouwen je moet wel sterk zijn oh een Zondag was erg leuk jullie gehoord te
    hebben de kinderen leuk gezongen. Luitjes veel Succes veel gr uit Nederland.
    Leny v Rijswijk

• 01 Augustus 2016 - 22:19

Theo En Ans Goeman:

Fantastisch om te zien hoe jullie bergen werk hebben verzet. Veel succes met de tweede helft'. De mensen daar zullen blij zijn met zo'n groep doorzetters!
    Groeten.

• 01 Augustus 2016 - 22:20

Rita Vink:

Vanavond al jullie verslagen tot nu toe gelezen. Wat hebben jullie, ondanks de hitte, al veel werk verzet.
    Heerlijk dat de kinderen zo genoten hebben in het waterpark.
    Sterkte bij de verdere werkzaamheden. Groeten en tot morgen! Rita Vink.

• 01 Augustus 2016 - 22:57

Marleen Kooij:

Ondanks de warmte toch al zoveel kunnen doen. Geweldig, wat een teamwork!
    slaap lekker en succes weer morgen.

• 02 Augustus 2016 - 21:08

Willeke Roos:

Wow, wat een werk hebben jullie al met elkaar verzet en wat een resultaat in één dag!!
    Loes, ik wens je toe dat alle andere harten die je daar tegenkomt een grote glimlach op je gezicht brengen!
    Veel succes met elkaar en een hartegroet vanuit Nederland.
    Willeke