6e dag, 2 augustus - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu 6e dag, 2 augustus - Reisverslag uit Mateuţi, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

6e dag, 2 augustus

Door: Loes, Jeannette, Mirjam

02 Augustus 2016 | Moldavië, Mateuţi

Vandaag weer vroeg de wekker want we mochten weer!
Na een goed ontbijt gingen we weer hard aan de slag, het skelet van het dak stond al volledig!
Ze konden al bijna aan de dakbedekking gaan beginnen zo hard dat het ging.
Wij konden gelijk beginnen met het ruimen van grote stukken hout van het oude dak dat nog her en der verspreidt lag, het was oppassen geblazen want die planken en balken zaten vaak nog vol met oude roestige spijkers.
Na even een drinkpauze en de schaduw opzoeken werd het kleine “halve” huisje gesloopt dat net voor het grote huis stond.
Hier werd door sterke mannen het dak er gewoon vanaf geduwd, moet je nagaan hoe zwak dat geworden was.
De muren kon je ook zo omduwen dus het was nog even oppassen.
Hierna kon het puin ruimen weer beginnen.
Peter maakte deel uit van de “dakploeg” en is de hele dag bezig geweest met het optakelen van de platen die op het dak zouden komen.
In eerste instantie probeerde ze met een touw de platen naar boven te trekken, maar de touwen begaven het al voordat de eerste plaat naar boven kon worden getrokken.
Vlak voor de lunch was 1 zijde van het dak al helemaal bedekt.
Na de lunch en even een poosje rust op het heetst van de dag (gelukkig was het vandaag een stukje koeler dan afgelopen dagen!)
zijn we weer verder gegaan met opruimen. Na zo’n lunch hadden sommigen last van opstart problemen, maar we gingen stug door.
Ondertussen werden de oude ramen eruit gesloopt en werd de muur gestut met houten palen.

De platen lagen inmiddels allemaal al op hun plek enn wat een troep was er toch weer naar beneden gekomen..

Onze groep mocht toen naar binnen voor een verfbeurt voor de raamkozijnen.
Het was alleen erg lastig verven als er geen glas in zit en het stof nog regelmatig naar beneden komt vanaf het dak.
De mensen nemen het hier niet zo nauw met netheid, we verven het allemaal morgen nog een keer. Het was fijn om een keer een ander klusje te doen dan sjouwen, ruimen en puffen in de warme zon.
Het was chaos op het terrein vanmiddag, de werklui waren niet alleen op het dak bezig maar ook met de nieuwe ramen en deuren.

Snirjana (de vrouw des huizes) kwam in de middag langs en wist niet wat ze zag, ze werd erg emotioneel.
Het is voor haar natuurlijk al enorm verbeterd in 2 dagen tijd.

Om 19.00 zijn we moe maar voldaan weer terug naar de kerk gegaan

• 02 Augustus 2016 - 21:26

Marleen Kooij:

Wat een werk hebben jullie weer verzet vandaag!
    De reactie van Snirjana: prachtig, daar doe je het voor!
    Wat mooi dat jullie daadwerkelijk wat voor dit gezin kunnen betekenen.
    Slaap lekker straks.

• 02 Augustus 2016 - 22:14

Rita Vink:

Wat een verschil al vergeleken met de oude toestand! Jullie hebben al heel wat voorelkaar gekregen.
    Slaap lekker en voor morgen weer veel sterkte. Groeten, Rita.

• 02 Augustus 2016 - 22:25

Ineke En Sjaak Reuijl:

Beste mensen,
    Jullie spierballen zijn vandaag weer flink getraind. Overigens als de Alexanderkerk geschilderd moet worden dan weten we wie we daar voor moeten vragen. En vernieuwen van het dak Van de Alexanderkerk, dat moet wel de klus van Peter worden.

• 02 Augustus 2016 - 23:50

Herma Swager:

Lieve mensen, wat een werk verzetten jullie daar. Respect! Ik wens dat jullie met elkaar een hele bijzondere en onvergetelijke tijd doormaken met elkaar en met alle mensen die op jullie pad komen. 'Be the change you wish to see in the world...': jullie doen het! Goedenacht en voor morgen weer veel kracht en vreugde gewenst. Lieve groet, Herma

• 03 Augustus 2016 - 09:57

John Juch:

Wat een heerlijke enthousiaste verhalen. Mooi te lezen dat een kleine groep het verschil kan maken. Let wel op je ze zelf en op elkaar, we willen jullie gezond en wel terug.

• 03 Augustus 2016 - 14:10

Wil Noordergraaf:

Ik kan alleen maar zeggen : ik heb diep respect voor jullie!