Tweede dag - Reisverslag uit Step-Soci, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Tweede dag - Reisverslag uit Step-Soci, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Tweede dag

Door: Jeannette, Peter en Jordi

09 Juli 2017 | Moldavië, Step-Soci

Na een wat onwennige nacht voor iedereen in een bed wat hard of smal of anders was dan thuis hebben we matig geslapen. Na het ontbijt moesten we nog even wachten op vervoer naar de kerk. We hebben toen de tuin rondom ons huis even goed bekeken. Veel groente en fruit en veel bloemen maar vooral heel veel frambozen heerlijk zoet. Met de auto de naar de kerk daar waren ongeveer wel 40 mensen en veel kinderen. Het kleine kerkje was helemaal vol. 10 vrijwilligers uit Noord-Ierland die ook een project hebben in de buurt en van de week ons zullen helpen bij het maken/plaatsen van het dak op ons dagcentrum.
Heel bijzonder in deze dienst was dat de pastor de dienst leidde en de gemeente begeleide met zowel zang als gitaar bij de liederen.
Na het openingsgebed heette hij in het bijzonder de vrijwilligers welkom. En gaf het woord aan de vrijwilligers. Een vertegenwoordiger uit Ierland heeft wat toelichting gegeven over hun project en Loes heeft een lied voorgedragen en Peter en heeft een stuk gelezen uit een Engelse bijbel.
Na de dienst hebben wij een kijkje genomen bij het dagcentrum. Helaas is de bouw nog niet zover gevorderd. De bouw heeft de afgelopen week stil gelegen in verband met het plotseling overlijden van de zoon van de hoofduitvoerder.
Tijdens de dienst heeft Mihai een oproep aan de gemeenteleden gedaan om van de week te komen helpen bij het plaatsen van het dak.
Na een heerlijk kop koffie, door Loes gezet, en met de Van der Stelt stroopwafels zijn wij opgehaald voor de lunch. Tijdens deze lunch hebben we een gesprek gehad met Mihai over hoe we de komende week ons werk gaan indelen. Hierna zijn we in de middag naar een strandje gegaan en hebben we een park bezocht.
Bij thuiskomst mochten we even rusten om daarna een maaltijd te nuttigen in de kerk. Nadat we van het eten thuiskwamen werden wij door de Moldavische familie met hun visite, beide spreken geen Engels, hartelijk ontvangen. Met handen en voeten begrepen we dat we koffie kregen, we gingen gezellig in een kringetje zitten op het terras om met elkaar de koffie op te drinken.
De temperatuur was vandaag goed te doen het was 28 graden en er stond een lekker windje.
Als jullie vragen hebben stel ze gerust. We gaan nu lekker slapen omdat morgen de eerste klusdag is met een temperatuur van 33 graden, tot morgen!

Helaas is de wifi niet sterk genoeg om foto's te uploaden, we hopen morgen op beter internet om de foto's alsnog up te loaden.

• 09 Juli 2017 - 21:57

Wil Noordergraaf:

Wat een ervaringen en belevenissen op een dag. Sterkte morgen, met name met de warmte

• 09 Juli 2017 - 22:01

Ineke En Sjaak Reuijl:

Beste mensen.
    Het was vandaag voor jullie "dag van verkenning" en hopelijk ook moed verzameld voor de klusweek. Mooi dat jullie direct al worden ingeschakeld bij de kerkdienst.
    Al binnen de kerk een plaatselijke "Olita" ontdekt.
    Zijn de persoonlijke omstandigheden van de mensen vergelijkbaar met de mensen uit
    Mateuti? Goede nachtrust. Als jullie het prachtige werk morgen beginnen, zal ik de muzikale arbeisvitaminen voor jullie draaien. Alle goeds voor jullie.
    Hart. Groet,

Ineke en Sjaak Reuijl

• 10 Juli 2017 - 21:00

Ina En Walter:

Wat mooi om de werk week, ook daar met een bijeenkomst van de kerk gemeenschap te beginnen.
    Samen de dienst beleven en invullen geeft voldoening lijkt mij.
    De opdracht om met andere een beschermend dak te bouwen is een prachtige uitdaging.
    Het zal niet allen voldoening geven maar ook de schaduw die daar zeker nodig is.

Heelveel sterkte met en voor elkaar.

Ina en Walter