Dag 3 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Michelle & Andrea

21 Juli 2014 | Moldavië, Chisinau

Vandaag net als gisteren om half 9 aan het ontbijt met vandaag pancakes! :) na het ontbijt moest er afgewassen worden en Loes heeft een tijdje geholpen in de keuken om te Helpen bij de voorbereidingen van de maaltijd voor de bewoners en voor ons. We zouden vandaag op huisbezoek gaan bij de mensen maar dit ging niet door. Het echte werk ging beginnen! We moesten een ruimte leeg ruimen, alle spullen moesten naar buiten om te gaan klussen wat uiteindelijk een gedeelte moet worden waar de kinderen hun plekje krijgen in de dagopvang. Nadat de ruimte leeg geruimd was gingen we achter het dagcentrum aan de slag met een klein gebouwtje. Deze is helemaal gesloopt en wij stonden in een rijtje alle stenen door te geven in de volle zon. Uiteindelijk moeten al die stenen de nieuwe fundering worden van de nieuwe kerk. En al het kleine afval zoals plastic werd op een stapel gegooid die verbrand werd. Er lagen ook flessen met schoonmaakmiddelen tussen die een mini ontploffing veroorzaakte. Vandaag kregen we een warme maaltijd tussen de middag ook aten er 12 mensen mee. Tijdens het eten begonnen ze spontaan weer met zingen natuurlijk Weer met volle overgaven. Na de lunch ook weer de afwas. Na de afwas gingen er 3 mee
Naar de bewoners/ouderen om eten uit te delen aan 9 mensen die een lichamelijk beperking hebben. Dit was erg heftig dan zie je pas echt hoe groot de armoede hier is plus de slechte wegen maken het ook wel vermoeiend. De rest ging weer verder met het sjouwen van de stenen. Rond een uur of 5 even een korte vergadering ingepland om even te kijken hoe iedereen de reis ervaart tot nu toe. Na de vergadering heeft een groot deel van de groep een korte wandeling gemaakt en de andere hebben ondertussen de tafel gedekt. Nadat Loes nog even een paar stenen voor het kinder dagcentrum gemetseld heeft, was het weer tijd voor de volgende maaltijd. Vandaag stond er pasta op het menu! Het was echt een heel gezellig diner met vele Nederlandse meezingers en heel veel gelach! Na het eten nog even de afwas en de dag van morgen besproken en toen snel naar huis gegaan, zo nog even snel douchen om al het stof overal vandaan te krijgen, nog wat vrije tijd en snel slapen! Morgen dag 4 we hebben er zin in! de foto's van vandaag volgen morgen!

• 21 Juli 2014 - 21:06

Gerard Geitenbeek:

Loes als metselaar! En jullie allemaal vaardig met stenen! Staat genoteerd voor als er straks hier een kerk verbouwd moet worden!
    Jullie schrijven over de mensen met een handicap en hun armoede, dat gaat helaas vaak hand in hand. We hebben in Nederland goede voorzieningen gelukkig en dat moeten we zo houden.

Hartelijke groet

Gerard

• 21 Juli 2014 - 21:19

Sjaak Reuijl:

Vandaag hebben jullie jullie "steentje"wel weer bijgedragen.
    Op naar dag 4 .

• 21 Juli 2014 - 21:50

Jeannette Brik:

Gezellig hoor, elke avond iets van jullie te lezen. Jullie hebben duidelijk de armen uit de mouwen gestoken vandaag. Maar er is ook gezelligheid onderling. Dat maakt het nou zo mooi. Lekker slapen vannacht na gedane arbeid. Tot morgen.

• 21 Juli 2014 - 22:16

Ewout:

Loes de Bouwer....kunnen wij het maken....

• 21 Juli 2014 - 23:48

John Juch:

Fijn jullie eerste ervaringen te lezen. Succes de komende dagen.

• 22 Juli 2014 - 09:41

Karin:

Jullie zijn al goed bezig, lees ik. Het voelt vast heel goed om 'je steentje bij te kunnen dragen'.

• 22 Juli 2014 - 10:25

Ineke Koedood:

geweldig wat jullie doen, fijn om het reisverslag te volgen

• 22 Juli 2014 - 17:51

WalterBliek:

Zo te lezen denk ik dat er nederlandse bouwvakkers aan de gang zijn ,maar een fundering leggen is uiteindelijk het begin,de basis waarop gebouwd gaat worden.
    Er plezier in hebben met elkaar is heel belangrijken ook daarmee ben je aan het bouwen.
    Heel veel sterkte met deze klus, en eet er goed van toch???????

• 22 Juli 2014 - 18:13

Arina:

Jullie worden zo wel heel handig ook ;-)
    Elke dag is volgens mij weer een bijzondere ervaring.

• 22 Juli 2014 - 18:13

Arina:

Jullie worden zo wel heel handig ook ;-)
    Elke dag is volgens mij weer een bijzondere ervaring.