Vierde dag - Reisverslag uit Tîrşiţei, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu Vierde dag - Reisverslag uit Tîrşiţei, Moldavië van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

Vierde dag

Door: De groep

12 Juli 2017 | Moldavië, Tîrşiţei

Dinsdag vierde dag
Vandaag werden we wat later opgehaald 8.30 uur want we zouden gaan helpen bij een gezin en die waren niet zo vroeg op. Moldavische begrippen van 8.30 is meestal later en het werd 9.30 maar ook door bepaalde omstandigheden van degene die ons kwam halen.
We kwamen in een gezin met 2 kinderen met moeder en vader en opa en nog een kleinkind.
Het huisje bestond uit 3 kamers waarvan 1 ook; als keuken werd gebruikt.
Het was wel echt armoede wat we zagen en vervuild.
De familie was van plan om kamer voor kamer op te knappen met hulp van andere.
Daar ze zelf veel rugklachten hadden en het zelf dus moeilijk doen konden.
Wij hebben z’n vieren de kamers leeg gemaakt en daarna eerst gesopt, toen zag het er al iets beter uit. Daarna zijn we de muren gaan sausen en deuren gaan verven. Dat gaf al een heel ander gezicht.
In de tussentijd waren Jordi en Peter op het dagcentrum aan het werk. Jordi heeft een wapening voor boven het raam in elkaar gevlochten van staaldraad.
Peter heeft de betonmolen voorzien van zand cement en water.
Na de lunch die we in de stad hebben genuttigd kwamen de heren mee naar het gezin om ons te helpen
De kinderen liepen rond om het huis vaak op blote voetjes waar er op de grond van alles lag.
We werden voorzien van frambozenwater.
Er was ook nog een kastje dat opgeknapt moest worden maar dit was zo slecht dat we besloten om een nieuw kastje voor haar te kopen, daar was de moeder erg blij.
Morgen zal dit gekocht en afgeleverd worden. Ook was er nog een kindermatras die volgens ons niet meer te gebruiken was dus vernieuwen we die ook morgen.
Wat we nog niet eerder verteld hebben dat we dagelijks een meisje van 15 jaar Ruxanda bij ons hebben die alles vertaald omdat Mihai er niet altijd is, hier zijn we heel erg blij mee. Ook omdat ze ons de hele dag helpt bij alles wat we doen.
Bij thuiskomst had de moeder van Mihai  voor ons zo uitgebreid gekookt en lekker: voordtreffelijk.
We hebben deze maaltijd buiten bij ons eigen verblijf op het terras genuttigd.

Ook buiten hebben we deze blog geschreven maar omdat we geen wifi hebben zal hij later bij u aankomen.

• 12 Juli 2017 - 20:45

Wil Noordergraaf:

Veel werk verzet zeg. Is het nog steeds zo warm? Benieuwd weer naar het volgende verslag.
    Succes.
    Wil