maandag 17 juli - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu maandag 17 juli - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Moldavieherewecome - WaarBenJij.nu

maandag 17 juli

Door: Loes

18 Juli 2017 | Nederland, Rotterdam

Onze laatste dag.
Na het ontbijt zijn we naar de bouwplaats gegaan om te zien wat we nog konden doen.
Peter ging de bouwers helpen . Er werd door de bouwers gevraagd of we “het dak” op wilde gaan om de platen vast te schroeven, helaas heb ik dat verboden, dat vond ik te gevaarlijk en geen taak voor ons. Ik wilde graag iedereen weer “heel” mee naar huis nemen.
Jeannette en Marianne en Olesea gingen de matras naar “ons gezin” brengen en die waren daar erg blij mee en vroegen of we nog terug kwamen want we waren zo lief en behulpzaam.
Emma en Jordi gingen met Mihai mee om stalen pijlers halen voor in de bouw.
Ik zelf heb de keuken opgeruimd van het kerkje daar stond afwas van zaterdagavond nog!!!
Toen iedereen weer terug was hebben we met elkaar koffie gedronken.
Daarna hebben we met elkaar alle stalen pijlers op een juiste plaats gelegd en daarna was eigenlijk iedereen een beetje aan het eind van zijn latijn. We hadden nog een lange dag voor de boeg.
We hebben hartelijk afscheid genomen van de bouwers, en er was aan beide zijde grote dankbaarheid. Het was tijd om ons om te kleden en de koffers te pakken.
Van onze gastvrouw kregen we allemaal een grote pot jam van eigen vruchten. Heerlijk en heel lief.
Zij was uitgenodigd om met ons te gaan lunchen maar helaas had zij het te druk . We namen afscheid van haar en bedankte haar voor perfecte gastvrijheid en alle extra’s die ze voor ons heeft gedaan. Ze hoopte dat we nog eens terug kwamen ook zij had het als een fijne en gezellige tijd ervaren. Nu op naar de lunch. Olesea en de kleine Leo, de moeder(oma) en 2 zussen van Mihai gingen ook mee. Heel gezellig hebben we met elkaar in een restaurant gegeten. ( €20 voor 6 personen 3 gangen !!!!)
Bij het afscheid van oma en de familie kregen we nog een pot jam!! Heerlijk. Ik kreeg nog een pot met frambozen compote, zelfgemaakt. Deze bleek niet goed afgesloten dus bij het vliegveld bleek dat ik al een rood shirtje had jammer, maar deze pot kon dus niet mee in het vliegtuig. Op het vliegveld in Chisinau gauw nog even de potten jam in de koffer en toen inchecken. Daar bleek al dat ons vliegtuig vertraging had. Daar we in Warschau niet zoveel overstaptijd hadden werden we al een beetje bezorgd of we het wel zouden halen. Na een innig afscheid van Mihai en Olesea met de belofte dat we zouden komen kijken als het dagcentrum open gaat , zijn we naar de douane gegaan. Na een kopje koffie bleek dat we ruim een half uur vertraging hadden.
Eenmaal aangekomen in Warschau bleek dat ons vliegtuig klaar stond om weg te gaan!!!
Aan een man van de vliegveld hebben we toen escorte gevraagd en gekregen, prima service, dus we waren snel door de douane . Alleen de handbagage controle duurde toch erg lang en daar kregen we geen voorrang. Eindelijk door alle controles heen stonden we bij gate 5 en moesten op een holletje naar gate 39!!!!
Dit was haast niet om te doen, zo’n eind nog hard lopen . Buitenadem kwamen we in het vliegtuig aan dat op ons had gewacht. Om 22 .10 kwamen we aan op Schiphol en daar bleek dat al onze koffers de snelle overstap niet hadden gehaald. Dus hebben we aangifte gedaan en als het goed is worden ze vandaag op bij de Fam. Van der Stelt afgeleverd. Toen naar de uitgang en daar stonden een aantal familie leden ons op te wachten, heel lief met voor iedereen een zonnebloem.
Op naar huis , een ritje van een uur en toen waren we zo tegen 01.00 thuis
Een hele lange dag na een weer indrukwekkende, lichamelijk maar ook geestelijk zware reis waar we veel voor andere hebben kunnen betekenen. Jammer dat we het dagcentrum niet kant en klaar hebben kunnen afleveren, maar we worden op de hoogte gehouden van de vorderingen en de opening. Uw geld is goed besteed in het huis, en alle spullen die we van u hebben meegekregen(handdoeken theedoeken baddoeken, koekenpan, schoolspullen en spelletjes, EHBO tas e.d. ) liggen klaar om straks in het dagcentrum te gebruiken. We willen u nogmaals dank zeggen voor uw bijdrage aan ons project, en uw medeleven, dat heeft ons ook gesteund. Zo zijn we als kerk heel goed bezig met onze bijdrage aan zorg aan buitenlandse projecten, denk ik.
Mensen van de groep Moldaviëgangers hartelijk dank voor jullie inzet het waren weer 10 geweldige dagen met elkaar. Hopelijk dat alle die” niet helemaal gezond” zijn thuis gekomen snel opknappen en weer snel de oude zijn . Goed uitrusten is een beste remedie.
Ook nog een dankwoord aan Sjaak Reuijl en Erik Breukhoven die voor ons achterwacht zijn geweest bij noodgevallen, gelukkig hebben we jullie geen werk bezorgd. Ook John Juch dank voor alle regelingen van de financiën, dat ging niet altijd even makkelijk maar is toch allemaal gelukt.
Jordi zou vandaag of morgen van iedere dag nog proberen een paar foto’s te plaatsen in dit verslag .
En verder zullen wij proberen om in september een avond of middag te geven om al onze belevenissen met u te delen. Misschien dat we even wachten op het eind resultaat dan kan u dat ook gelijk zien. Graag tot ziens in september.

• 18 Juli 2017 - 22:21

Ineke En Sjaak Reuijl:

Beste mensen,

Een prachtig verslag als afsluiting van jullie geweldige inzet in de afgelopen dagen. Jullie moeten een heel bijzonder gevoel hebben om zo daadwerkelijke steun (met hart en handen) aan de mensen in Moldavie hebben gegeven. Alle hulde gaat naar jullie uit.
    En nu uitrusten, emoties verwerken en noem maar op. Neem er de tijd voor.
    Hart. Groet,
    Ineke en Sjaak Reuijl

• 18 Juli 2017 - 22:21

Ineke En Sjaak Reuijl:

Beste mensen,

En nu uitrusten, emoties verwerken en noem maar op. Neem er de tijd voor.
    Hart. Groet,
    Ineke en Sjaak Reuijl